Zawiesia
Czym są zawiesia?
Zawiesie to element wyposażenia urządzeń dźwigowych, takich jak żurawie, suwnice, dźwignice i cięgnice. Stosuje się je do podnoszenia i przenoszenia ładunku przeznaczonego do transportu. Zawiesie jest mocowane na hakach powyższych urządzeń. Bardzo się przydaje do towaru o dużych gabarytach, posiadających odpowiednio rozmieszczone punkty zaczepienia.
Rodzaje zawiesi
Zawiesia można podzielić na:
- chwytne,
- cięgnowe,
- trawersy,
- platformy i pojemniki.
Zawiesia cięgnowe są to urządzenia, które umożliwiają skrócenie czasu zaczepiania ładunku.
Urządzenia te swoją budową są przystosowane do wymiarów, kształtu i masy przenoszonych ładunków.
Zawiesia chwytne składają się z jednego lub kilku odcinków łańcuchów ogniwowych niekalibrowanych, o ogniwach krótkich lub średnich, albo z odcinków lin włókiennych lub stalowych, wyposażonych w różnego rodzaju haki, pierścienie, ogniwa kształtowe, zaciski itd.
Trawersy przeznaczone są do zamieszczania na haku dźwignicy ładunków o większych wymiarach lub do jednoczesnego przemieszczania kilku sztuk lżejszych elementów.
Platformy i pojemniki odpowiadają za przenoszenie drobnicy.
Zawiesia można też podzielić następująco:
- ze względu na materiał z którego wykonane są cięgna:
- zawiesia zrobione z lin stalowych,
- zawiesia łańcuchowe,
- zawiesia z cięgnami w formie pasów włókiennych lub syntetycznych lub lin wykonanych z takich materiałów;
- ze względu na liczbę występujących cięgien:
- zawiesia jednocięgniowe,
- zawiesia dwucięgniowe,
- zawiesia trzycięgniowe lub czterocięgniowe,
- ze względu na to w jaki sposób jest mocowany transportowany towar:
- zawiesia chwytne,
- zawiesia samozaciskowe,
- zawiesia zaczepowe,
- zawiesia kabłąkowe,
- zawiesia widłowe,
- zawiesia podciśnieniowe.
Kontrola zawiesi
Producenci zawiesi gwarantują nabywcom bezpieczną eksploatację swoich urządzeń, jeżeli nabywcy będą stosować się do załączanych do nich instrukcji. Zawarta jest w nich istotna wskazówka o potrzebie kontroli zawiesi każdego dnia. Dzięki temu:
- wiadomo, czy nie ma uszkodzeń,
- wiadomo, czy oznakowanie jest czytelne,
- przedłużają żywotność zawiesi,
- upewniają się o bezpieczeństwie w miejscu pracy,
- wpływają na oszczędność czasu i pieniędzy.
Każdy użytkownik zobowiązany jest przeprowadzić kontrolę zawiesi. Są ich trzy typy:
- kontrola bieżąca, podczas której jeszcze przed rozpoczęciem pracy codziennie dokonuje się oględzin stanu technicznego zawiesia,
- kontrola okresowa przeprowadzana przynajmniej dwa razy w roku, a jeśli praca jest natężona, to co 2–3 miesiące,
- badanie okresowe wykonane przynajmniej raz w roku, a w wypadku dużego natężenia pracy nie mniej, niż dwa razy rocznie.
Podczas czynności z zakresu kontroli okresowej należy:
- sprawdzić czy stan techniczny zawiesi linowych, pasowych i łańcuchowych jest w porządku,
- ocenić zawiesia pod względem wizualnym,
- upewnić się, że zawiesie jest poprawnie oznakowane numerem certyfikatu i udźwigiem.
Wymagane jest, żeby przegląd zawiesi odbywał się zgodnie z normami:
- PN–91/M–84701 – dotyczącą zawiesi łańcuchowych,
- PN–EN 13414–1+A2:2009 – dotyczącą zawiesi z lin stalowych,
- PN–EN 1492–1+A1:2008 – dotyczącą zawiesi pasowych i wężowych.
Prawidłowo przeprowadzony przegląd zawiesi
Przegląd zawiesi w sposób prawidłowy polega na przyjrzeniu się, czy są obecne pęknięcia, odbarwienia, odkształcenia, wydłużenia części zawiesia i czy widać występującą niepożądaną korozję. Jeśli z tym wszystkim jest w porządku, w dalszej kolejności należy dokonać przeprowadzenia próby obciążeniowej.
Obowiązujące przepisy wymagają możliwości bezpiecznego przeniesienia ładunku, przy obciążeniu nominalnym nie większym niż 150%. Po wszystkich testach zostaje wystawiona ocena zawiesia, a na jej podstawie podejmowana jest decyzja, czy urządzenie można swobodnie dalej eksploatować, czy jednak potrzebne są jeszcze zabiegi naprawcze.