Podesty ruchome zwane również zwyżkami oraz podestami koszykowymi zaliczane są do dźwignic, wykorzystuje się je na placach budów, w sektorze usługowym i przemysłowym. Urządzenia te przeznaczone są do przetransportowania i unoszenia pracowników w pionie i w poziomie na dane stanowisko pracy. Pomagają w dotarciu ludziom na wysoko położone miejsca, w których nie obędzie się bez ingerencji pracownika. Zaprojektowane zostały w taki sposób, by transportowany i podnoszony człowiek w miarę sprawnie i bezpiecznie dotarł na powierzone stanowisko pracy, dlatego też są praktyczną alternatywą dla rusztowań oraz drabin.

Podesty ruchome klasyfikuje się ze względu na cechy konstrukcyjne, rodzaj napędu oraz ze względu na rodzaj wysięgnika.

Zwykle klasyfikacja zwyżek opiera się głównie na cechach konstrukcyjnych urządzeń, dlatego jesteśmy w stanie podzielić je na następujące grupy:

  • podesty ruchome wiszące,
  • podesty ruchome masztowe,
  • podesty ruchome przejezdne.

Podesty ruchome wiszące (na linach nośnych) składają się z platformy roboczej (gondoli lub kosza), lin nośnych oraz lin bezpieczeństwa, wyciągarki i konstrukcji nośnej podestu. Wyciągarki lin znajdują się na konstrukcji nośnej platformy roboczej lub bezpośrednio na niej. Konstrukcja nośna może być zainstalowana na wyspecjalizowanym torze przejezdny, będącym stałym elementem konstrukcji lub na dachu budynku. Lina nośna przymocowana jest do platformy roboczej przy pomocy wieszaka, a umieszczanie platformy na linie może przebiegać w sposób jednopunktowy, dwupunktowy albo wielopunktowy.

Podesty ruchome masztowe (jednomasztowe lub dwumasztowe) składa się z jednego lub dwóch masztów, platformy roboczej przenoszonej po maszcie (lub masztach), podwozia (podstawy) przypominającego wózek holowniczy, na którym spoczywa maszt, jak również jednostki napędowej za pomocą, której przemieszcza się platforma robocza. Zazwyczaj maszt zbudowany jest z konstrukcji kratownicowej, a w ramach mechanizmu podnoszenia stosowany jest dźwig zębatkowy, który przemieszcza platformę roboczą wzdłuż masztu, natomiast podwozie wykonane jest w postaci wózka holowniczego.

Podesty ruchome należące do szczególnie popularnej grupy, gdyż przystosowane są do poruszania się po jezdni i są często wykorzystywane w pracach związanych z utrzymaniem infrastruktury drogowej oraz zadaniami związanymi z zakresem zabezpieczenia poboczy, a dzielą się na:

  • Podesty ruchome wolnobieżne. Składają się z platformy roboczej, podwozia oraz konstrukcji nośnej zespolonej z podwoziem, na której umocowana jest platforma robocza. Posiadają prywatny napęd na dwa lub cztery koła, a podwozie może być gąsienicowe lub kołowe. Zasilane są spalinowo lub elektrycznie. Do podestów wolnobieżnych zaliczamy teleskopowe, przegubowe, nożycowe oraz przegubowo- teleskopowe.
  • Podesty ruchome przewoźne są montowane na podwoziu przyczepy i dostosowane do ciągnięcia za pojazdem. Jako przyczepy specjalne, dopuszczone są do ruchu drogowego.
  • Podesty ruchome samojezdne to podesty przytwierdzone na podwoziu samochodowym i dopuszczone do ruchu drogowego.

Podesty ruchome ze względu na rodzaj napędu dzielimy na:

  • podesty z napędem elektrycznym (z sieci lub baterii akumulatorów),
  • podesty z napędem spalinowym,
  • oraz podesty zasilane w sposób ręczny.

Podesty ruchome dzieli się również przez wzgląd na rodzaj wysięgnika. Na tej podstawie wyróżniamy zwyżki:

  • nożycowe- konstrukcja nośna sfabrykowana z dźwigni zespolonych sworzniem, dzięki czemu umożliwia to rozkładanie mechanizmu nożycowego, a co za tym idzie, wprawia w ruch pionowy platformę roboczą.
  • przegubowe- konstrukcja nośna sfabrykowana z domysłem łamanego przegubu masztu,
  • teleskopowe- konstrukcja nośna sfabrykowana z domysłem teleskopowego masztu,
  • przegubowo-teleskopowe- konstrukcja nośna łącząca rozwiązanie konstrukcji przegubowych i teleskopowych.

Spożytkowanie podestów ruchomych dodatkowo jest zależne od ich parametrów technicznych:

  • Udźwig nominalny Q [kg]- informuje o możliwie największym obciążeniu, jakie może unieść platforma podczas normalniej pracy.
  • Wymiary platformy roboczej [m]- szerokość i długość platformy roboczej (łącznie z przedłużeniem platformy).
  • Maksymalna wartość platformy roboczej [m]- przedstawia krańcową odległość pionową od poziomu położenia podestu ruchomego na podłożu.
  • Zasięg roboczy platformy roboczej [m]- opisuje zasięg poziomy pomiędzy osią obrotu podestu ruchomego przejezdnego a granicznym położeniem platformy roboczej.
  • Maksymalna wartość robocza [m]- szczytowa odległość pionu od poziomu ustawienia podestu ruchomego przejezdnego do poziomu, gdzie osoba znajdująca się na platformie roboczej w sposób bezpieczny, jest w stanie wykonywać swoją pracę.
  • Obszar roboczy podestu ruchomego przejezdnego- przestrzeń użytkowa platformy roboczej przy jej podanym udźwigu. Przestrzeń robocza stanowi ogół zasięgu roboczego i maksimum wysokości roboczej platformy.
  • Prędkość podnoszenia i opuszczania platformy [m/s] – przedstawia tempo pionowego ruchu platformy o nominalnym obciążeniu.

Wykorzystanie podestu ruchomego znacząco poprawia efektywność pracy, pozwalając na łatwą dostępność przedostania się pracowników w wysokie i trudno dostępne instalacje czy też partie budynków. Wykonanie zadania z tak zaawansowanymi maszynami pozwala uzyskać zamierzony rezultat, w zależności od tego, jakie urządzenie jest akurat najbardziej potrzebne: podest samojezdny samochodowy do stanowiska, gdzie potrzeba jest poruszania się samochodem, podnośnik koszykowy do najbardziej skomplikowanych zleceń, czy też platformę nożycową, kiedy liczy się wytrzymałość. Podesty ruchome znajdują powszechne wykorzystanie we wszelakich możliwych pracach na wysokościach między innymi przy elewacji budynków, przycinaniu i ścinaniu drzew do prac przy liniach energetycznych, w pracach magazynowych, a nawet myciu okien czy przeszkleń. Podesty ruchome przydają się również branży reklamowej, kiedy to na wysokości umieszczają bilbordy i reklamy, jak również pracownikom straży pożarnej, w trakcie gaszenia pożarów.

Zastosowanie zależne jest od konstrukcji podestu, napędu dźwigowego i rodzaju wysięgnika.
Zupełnie różne podesty zostaną wykorzystane do prac w ciężkim przemyśle i montażowych, a inne do prac usługowych. Podesty z napędem gąsienicowym przeznaczone są tylko dla branż pracujących w zamkniętym terenie, równolegle podesty kołowe i samojezdne fenomenalnie działają na całym terenie reklamowym i usługowym, oraz gdziekolwiek liczy się dynamiczność i praktyczność.